ناظمی در رابطه با استان فارس بیان می کند: در فارس نیز تاکنون ۲ نفر به تب کریمه کنگو در شیراز و کازرون مبتلا شده اند که بعد از بهبودی از بیمارستان مرخص شده اند و در فارس فوتی نداشته ایم.
کد خبر: ۱۰۵۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸ 27 June 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: این بیماری که از طریق دام آلوده به انسان منتقل می شود، عمدتا با ذبح غیر بهداشتی دام آلوده به انسان منتقل می شود و در مواردی نیز می تواند کشنده باشد.

بیماری تب کریمه کنگو در اکثر کشورهای همسایه عراق، دبی، عمان، پاکستان، ترکیه، افغانستان، امارات متحده عربی و... وجود دارد و در برهه هایی با شیوع فصل گرما و از طریق جابجایی دام به صورت قاچاق منتقل می شود.

در این روزها نیز مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو گزارش شده است و این درحالی است که در کنار آن ذبح غیر بهداشتی دام در کنار جاده ها و جگر فروشی هابه صورت دستفروش و سیار در حاشیه خیابان ها به این موضوع دامن زده است.

آن طور که مدیر کل دامپزشکی فارس به ایلنا می گوید: در بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عامول بیماری ویروس است و عمومی ترین راه انتقال از طریق تماس و گزش کنه آلوده به دام و تماس انسان با کنه و یا خون دام آلوده است.

هشدار نسبت به ذبح دام در خارج از کشتارگاه

حمیدرضا ناظمی با بیان اینکه در این بیماری دام هیچ علایمی ندارد و از طریق گزش کنه به دام ، به انسان هم منتقل می شود، عنوان می کند: همچنین لِه کردن کنه توسط انسان نیز عامل انتقال است و دام آلوده اگر در مراکزی غیر از کشتارگاه که نظارتی وجود ندارد ذبح شود حاوی ویروس خواهد بود و فردی که دام را ذبح کرده است به شدت در معرض خطر است.

وی می گوید: توصیه دامپزشکی این است که از لِه کردن کنه توسط انسان و ذبح‌های غیر بهداشتی و خارج از نظلرت دامپزشکی خودداری شود.

کشتار دام در حاشیه جاده ها ممنوع است

مدیر کل دامپزشکی فارس با تاکید بر اینکه باید از کشتار غیرمجاز دام به شدت جلوگیری شود، ابراز می کند: بسیاری از کشتارهای غیرمجاز که در ورودی شهرها و کنار جاده ها انجام می شود غیرمجاز و ممنوع است و می تواند عامل انتقال بیماری دام به انسان باشد.

ناظمی با هشدار نسبت به کشتار دام در خانه می گوید: این موارد بهداشتی به ویژه در شرایط فصل گرم که فعالیت کنه ها است باید مورد توجه باشد .

وی خاطرنشان می کند که مردم نیاز پروتئینی خود را از طریق قصابی های معتبر تامین کنند و زمانی که گوشت از کشتارگاه عرضه می شود به دلیل اینکه در ۲۴ ساعت در مرحله پیش سرد نگهداری می شود به دلیل PHاسیدی گوشت باعث از بین رفتن ویروس می شود.

ناظمی تاکید می کند در صورت اضطرار اگر افراد ذبحی خارج از کشتارگاه داشتند باید تا ۲۴ ساعت گوشت و تا ۴۸ ساعت جگر را در دمای ۴ درجه یخچال نگهداری کند.

 

تاکنون ۲ نفر در فارس به تب کریمه کنگو مبتلا شده اند

مدیرکل دامپزشکی فارس همچنین در خصوص آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو می گوید: براساس اخرین آمار اعاام شده از سوی علوم پزشکی تاکنون ۳۳ نفر در کشور به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مبتلا شده اند و ۲ نفر در کل کشور فوت شده اند.

ناظمی در رابطه با استان فارس بیان می کند: در فارس نیز تاکنون ۲ نفر به تب کریمه کنگو در شیراز و کازرون مبتلا شده اند که بعد از بهبودی از بیمارستان مرخص شده اند و در فارس فوتی نداشته ایم.

وی خاطرنشان می کند: عدم رعایت بهداشت یکی از دلایل افزایش بیماری تب کریمه کنگو است و در این راستا از طریق آموزش به دامداران، سم پاشی و شستن دام به صورت حمام ضد کنه با بیماری تب کریمه کنگو مقابله می شود.

ناظمی یادآور می شود که زنان خانه دار در تماس با گوشت تازه از دستکش استفاده کنند.

نامشخص بودن منبع گوشت در مراکز عرضه جگر به صورت دستفروشی

مدیرکل دامپزشکی فارس با تاکید بر اینکه رعایت بهداشت در جلوگیری از انتقال این بیماری موثر است در خصوص مراکز عرضه جگر در سطح شهر به صورت سیار می گوید: در واقع دستفروش ها و جگرکی هایی که در حاشیه خیابان ها و بولوارها جگر و گوشت را عرضه می کنند ، منبع آن نامشخص است که ایا از دام سالم یا بیمار بوده است.

ناظمی ادامه می دهد: در واقع عرضه گوشت در چنین مکان هایی مرحله پیش سرد را طی نکرده است و اگر کوشت یا جگر خام باشد عامل خطر است.

وی با تاکید بر توصیه سازمان دام پزشکی کشور مبنی بر خرید گوشت و جگر از مکان های مجاز می گوید: در واقع خرید جگر و گوشت از جگرکی های دستفروش بسیار خطرناک است و باید شهروندان نسبت به این موضوع آگاه باشند.

ناظمی در خصوص ادامه داشتن بیماری تب کریمه کنگو می گوید تا زمانی که فعالیت کنه باشد بیماری تب کریمه کنگو را خواهیم داشت و اوج فعالیت کنه در فصل گرما است.

به گزارش ایلنا؛ هر سال با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ، آمار بیماری تب کریمه کنگو افزایشی می شود و از این رو ضرورت رعایت موارد بهداشتی و تهیه گوشت از مراکز مجاز بیش از گذشته نمایان می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار